Ako nachystať prihlášku na Summer Game Dev

Prihlasovanie na Summer Game Dev pre ročník 2018 je otvorené až do 13. 5. 2018. Zvažuješ prihlášku, ale nevieš ako ju vyplniť či nachystať portfólio, tento článok ti pomôže. Prejdeme si:

  1. Dôležité veci, ktoré by mali byť v tvojom portfóliu
  2. Ako detailné má byť portfólio, čo naopak spomínať netreba
  3. V akej forme má portfólio byť
  4. Ďalšie časti prihlášky, ktoré sa netýkajú priamo portfólia

Už to máš hotové? Tak na čo čakáš?

Portfólio

Portfólio je jednoznačne najdôležitejšou súčasťou samotnej prihlášky a účastníkov budeme vyberať primárne podľa neho. Cieľom je odprezentovať tvoje skúsenosti s herným vývojom a príbuznými oblasťami. Vzhľadom na očakávaný počet prihlášok však treba spraviť portfólio dostatočne stručné.

Odporúčame ti portfólio vyrobiť v anglickom jazyku, ale môže byť aj v slovenčine/čestine. Ak ho vyrobíš po anglicky, o to lepšie pre teba!

Obsah

Obsah portfólia závisí od toho, čo primárne robíš. V každom portfóliu určite musí byť:

  1. Bio - kto si a čo chceš robiť. Na toto sa pýtame priamo v prihláške, ale neuškodí zopakovať to v portfóliu. Hlavne ak ho potom chceš používať aj inde (čo ti odporúčame). Zhrň nám krátko, čomu sa venuješ resp. si sa venoval/a v minulosti.
  2. Ohodnotený skillset - Na toto sa tiež pýtame v prihláške pre jednoduchšie spracovanie. Ak si expert/ka v Unity alebo Photoshope, spomeň to.
  3. Tvoja najkvalitnejšia robota - ukáž, na čo si hrdý/hrdá, a čo ukazuje tvoje skilly v oblasti, ktorú chceš robiť. Na čom si spolupracoval/a. Čím bližšie ku hotovému produktu, tým lepšie. Jednotlivé aktivity by mali byť zoradené od tvojej najlepšej práce a s klesajúcou kvalitou. Ku 3-4 tvojim najlepším dielam napíš 3-4 odrážky, ako si ich robil/a (engine/nástroj/technika/softvér). To nám pomôže zhodnotiť tvoju úroveň.
  4. Príbuzné skilly - keďže na gamedev treba veľa rôznorodej roboty, možno si robil/a aj niečo príbuzné. Napríklad si ako programátor/ka robil/a pixel art do svojich prototypov. Alebo si ako 2D grafik/grafička vymyslel fungovanie hry (game design) a tú hru potom niekto iný programoval. Daj nám o tom vedieť, nech vieme aký máš široký prehľad. Opäť stačí spomenúť 3-4 najdôležitejšie veci.
  5. Práca v tíme - ak to nespomínaš v predchádzajúcich bodoch, povedz nám, či si pracoval/a v nejakom tíme. Či už v robote, alebo na školskom projekte. A tiež čo bola tvoja úloha. Vždy spomeň, s kým si spolupracoval/a
  6. Špeciálne ocenenia resp. certifikáty - bol/a si niekedy v Top 100 na Ludum Dare? Vyhral/a si nejakú cenu za dizajn (napr. univerzitnú)? Máš špecialný certifikát súvisiaci s gamedev? Daj nám vedieť!

Svoju robotu odprezentuj poriadne - videá a zvuky/hudba majú byť prehrateľné rovno z portfólia. Ak sa ti videá zdajú príliš veľa, sprav aspoň GIFy zo svojej roboty. Najjednoduchšie riešenie na GIFy je GifCam.

Čo spomenúť

Podľa spomenutých 5 bodov uveď nasledovné:

  • Čokoľvek hrateľné a free - najlepšie linky na Itch.io
  • Pracovné skúsenosti, nemusia byť gamedev
    • Od kreslenia plagátov (art) cez programovanie DB aplikácii až po robenie zvukov do filmu
    • Part-time, full-time, hocijakú inú formu
  • Herné projekty, ktoré si robil/a
    • Amatérsky gamedev, či už v tíme alebo samostatne
    • Aj ak sa dlho vyvíjajú, je to bonus
  • Game jamy - obrovské plus, ak si na nejakých bol/a, a ak si robil/a v tíme ľudí
  • Školské projekty - niečo zaujimavé, čo prezentuje tvoje schopnosti. Nemusí to byť o gamedeve, ale musel/a si tam aplikovať schopnosti, ktoré sa v gamedev dajú využiť.
  • Link na váš GitHub (programátori), ArtStation (grafici) príp. SoundCloud (zvukári) a iné externé služby, ktoré ťa prezentujú.

Čomu sa vyhnúť

Niektoré veci môžu portfóliu aj uškodiť. Nás poteší referencia na každý projekt, ale treba udržať veľkosť resp. dĺžku portfólia menšiu. Zameraj sa na to kvalitné a pokús sa vytvoriť výstižné portfólio s tým najdôležitejším.

Určite nedávaj do portfólia:

  • Prehnané detaily - čas čitateľa má svoju cenu. Ak si napr. robil/a príbeh/lore do nejakej hry, stačí uviesť zopár viet, ktoré to zhŕňajú. Nikto nebude tvoj 7-stranový detailný príbeh čítať, potrebuje skôr za 5-10 minút zistiť, čo približne má očakávať. To isté platí o game design dokumentoch. Uveď link, ak sa tým naozaj chceš pochváliť, ale nezačleňuj to priamo do portfólia.
  • Všetko na čom si kedy robil/a - toho, čo si robil/a, je určite veľa. Napr. domáca úloha z informatiky je príliš malá a robili ju všetci tvoji spolužiaci. Nemá byť v portfóliu. Radšej venuj čas tomu, čo ťa odlišuje od davu.
  • Projekty, v ktorých nie je jasné, čo si robil/a. Toto je veľký problém, lebo nevieme zhodnotiť tvoje schopnosti, ak nevieme ktoré časti projektu si robil/a. Ku všetkému, na čom si robil/a, uveď aká bola tvoja rola.

Forma

Na forme nezáleží tak veľmi ako na obsahu. Každopádne portfólio pozostávajúce iba z textu sa ťažko číta a ťažko predstavuje. My odporúčame webové portfólio z viacerých dôvodov:

  1. Je neustále online a vieš sa prezentovať aj inde.
  2. Vytvoriť ho nie je zložité a netreba vedieť programovať. Odporúčame Wix pre extrémne jednoduché riešenie. Pre grafikov je tiež super ArtStation a pre zvukárov/hudobníkov napr. SoundCloud, ale tam sa začlenujú horšie doplnkové informácie, ktoré chceme.
  3. Vieš doňho vložiť videá a gifká, a čitateľ nemusí z webu odchádzať, aby si pozrel robotu detailnejšie.
  4. Ak máš hocičo free hrateľné, môžeš to zavesiť na Itch.io a integrovať priamo do svojho webu.
  5. Odporúčame single-page, nech to je všetko pokope.

Ak máš problém sa prezentovať verejne online, kľudne nám pošli zaheslovaný web (spolu s heslom samozrejme) alebo iba link na PDF súbor, kde budú všetky informácie uvedené.

Prihláška

Veľa informácii, ktoré chceme z portfólia, sa znovu pýtame v prihláške. Ide o ľahšie utvorenie si predstavy o tebe, tak to vyplň tak dobre, ako len vieš.

Dôležité otázky:

  • Prečo by sme vás mali vybrať do letnej školy? Čo je na tebe špeciálne? Prečo si myslíš, že práve ty si ideálny kandidát na letnú školu? Pochváľ sa!
  • Prečo chcete robiť hry? Pre veľa ľudí ťažká otázka. Chceme ťa lepšie spoznať a zistiť ako funguješ. A položiť si práve túto otázku je dobrý štart. Mysli na to, že neexistuje nesprávna odpoveď.
  • Aké hry hrávate? Nepovinná otázka, ktorá nám ale pomôže ťa spoznať.

Záverečné rady

Zamakaj na portfóliu, hodí sa ti to. Do 13. 5. ostáva dosť času a možno stihneš dovtedy aj rozšíriť svoje portfólio o ďalšie zaujímavé položky.

Toto bolo iba krátke zhrnutie, môžeš sa inšpirovať aj ďalšími zdrojmi:

A v neposlednom rade, nezabudni sa do 13. 5. 2018 o 23:59 prihlásiť na Summer Game Dev 2018.

Posted by Michal Ferko

2 comments

Bude to Online ci v Blave / KE?

Michal Ferko

Dobrý deň, akcia sa koná v Bratislave. Pre účastníkov, ktorí to budú potrebovať, zabezpečíme ubytovanie. Ale 20 hodín týždenne treba byť na mieste konania akcie – FMFI UK.